Het nieuws staat vol van de indrukwekkende prestaties van kunstmatige intelligentie (AI), van revolutionaire doorbraken in spraakherkenning tot geavanceerde vertaaltechnologieën. Bij Buro-T houden we de vinger aan de pols en volgen we deze nieuwe technologie op de voet. In deze reeks blogposts wil ik dit onderwerp verder verkennen en de samenwerking tussen mens en machine onder de loep nemen.

AI, of kunstmatige intelligentie, heeft de afgelopen jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Van spraakherkenning tot zelfrijdende auto’s, de technologie is indrukwekkend en toont veelbelovende vooruitgang. Ook in de vertaalwereld vindt AI vlot ingang en beweren sommigen dat het einde van de menselijke vertaler nabij is. Toch zijn er ook hier tal van voorbeelden van fouten. Ondanks de enorme vooruitgang blijft het dus gevaarlijk om volledig op AI te vertrouwen voor cruciale taken, zoals vertalen. AI kan ons helpen, maar het kan ons ook misleiden.

Missen is menselijk, maar de machines zijn niet vrij van blunders

Het internet staat vol van berichten over AI die de mist ingaat. Recent was er nog het verhaal van McDonald’s dat AI wilde gebruiken om bestellingen op te nemen. De bestellingen liepen helemaal in de soep en McDonald’s trok dan ook de stekker uit het project. Ook ik postte recent een conversatie op LinkedIn die ik had met ChatGPT waaruit blijkt dat AI niet in staat is het aantal letters in een woord te tellen. Zelfs na herhaaldelijk porren bleef de machine in de fout gaan. De mens “in de loop houden” blijft dus essentieel. In een reeks blog posts zal ik de komende ingaan op de verschillen tussen menselijke vertalers en AI en waarom beide elkaar kunnen versterken, maar nooit zullen vervangen.

Bij Buro-T begrijpen we deze dynamiek. Wij combineren de menselijke creativiteit en expertise met de krachtige tools van AI. Op deze manier kunnen we niet alleen de fouten van beide partijen minimaliseren, maar ook de sterke punten benutten. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we de hoogste kwaliteit leveren, zonder de valkuilen van eenzijdige afhankelijkheid. Bent u nu al benieuwd wat AI voor uw organisatie kan doen? Neem dan vandaag nog contact op!