Januari is traditioneel de maand van de goede voornemens, een maand zonder alcohol en ook een goed moment om even een terug te blikken. We zijn even in onze archieven gedoken en hebben er de mooiste (fysieke) projecten uitgehaald van de afgelopen jaren. De evenementensector heeft de afgelopen jaren zware klappen gekregen vanwege de pandemie. We krijgen de laatste weken echter steeds meer vragen van klanten die opnieuw fysieke bijeenkomsten willen organiseren. Hopelijk bieden deze voorbeelden stof tot nadenken.

Een eerste project dat ik in de kijker wil plaatsen is voor AtlasCopco. Dat bedrijf bracht z’n beste salesmensen van over de hele wereld samen (950 mensen) gedurende vijf dagen in de buurt van Antwerpen. Het was een bijzonder complexe opdracht. De klant wilde een combinatie van plenaire sessies en break-outs en waren er 9 talen/8 tolkenparen (Spaans, Engels, Russisch, Duits, Japans, Braziliaans Portugees, Frans, Koreaans & Italiaans). De talengroepen werden soms gemengd (plenaire sessies), maar bleven samen voor de workshops. Alles zat verspreid over 5 verschillende zalen en verdiepingen in het gebouw (https://www.interescaut.be – u herkent het gebouw misschien van de rubriek “Homo Universalis” uit Iedereen Beroemd). De tolken volgden “hun” talengroep mee. Voor deze opdracht hebben we ook een tolkencoördinator mee in het veld gestuurd om ter plekke alles in goede banen te leiden. Dat was geen overbodige luxe met al deze talen en werkgroepen (40 verschillende combinaties). Wij werkten in onderaanneming voor het evenementenkantoor dat het volledige event in goeie banen leidde. Wij rekruteerden de tolken, tekenden mee de planning uit en gingen ter plaatse voor de coördinatie. Dit event heeft uiteindelijk zelfs nog een prijs gewonnen van de Evenementenindustrie (https://beaworldfestival.com/eubea_events/smart-air-solutions-days-atlas-copco-change-is-in-the-air/).

Voor het WSSF hebben we in 2019 (https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/archief/nieuw/world-social-security-forum-2019) iets gelijkaardigs gedaan. De talen daar waren Engels, Spaans, Russisch, Duits, Chinees, Frans & Arabisch. Omdat sommige sessies overlapten moesten we hiervoor soms twee teams of zelfs drie teams per taal inzetten. Ook hier was er een tolkencoördinator ter plekke. Opnieuw werkten we in onderaanneming voor het evenementenkantoor dat alles organiseerde en zorgden we voor het inhuren, planning en coördinatie van de tolken.

U ziet het, bij Buro-T zijn we van geen kleintje vervaard. Hopelijk krijgen we dit jaar opnieuw de kans om onze schouders te zetten onder een paar grotere projecten, als de gezondheidssituatie het toelaat.

Bent u van plan dit jaar een event te organiseren met tolken? Neem contact op met ons, zodat we u kunnen begeleiden bij het inzetten van tolken. U kunt ons bellen op: 056/61.77.95 of mailen op toon@buro-t.be!